Browin Blog - Które wino jest najkorzystniejsze dla zdrowia?

Które wino jest najkorzystniejsze dla zdrowia?

2022-09-15

Tradycja spożywania czerwonego wina sięga tysięcy lat. Stanowi ono nieodłączny element wielu kuchni. Dieta śródziemnomorska zakłada regularne spożywanie niewielkich ilości wina, a w kuchniach wschodnich wino ryżowe jest powszechnie stosowaną przyprawą. W starożytnej Grecji wino gotowano z różnymi przyprawami, a nawet mlekiem, ogórkami czy burakami i podawano je jako lek na rozmaite schorzenia. Domowa produkcja wina to także jeden z najpowszechniejszych sposobów na przetwarzanie nadmiaru sezonowych owoców oraz warzyw (na przykład dyni). W tym artykule podpowiem, jak wybrać najlepsze i najzdrowsze wino, a także kto powinien unikać tego trunku.

Które wino jest najkorzystniejsze dla zdrowia?

Czy wino jest zdrowe?

Popularna na Zachodzie dieta śródziemnomorska zakłada możliwość regularnego, niewielkiego spożycia czerwonego wina w ilości ok. 1-2 kieliszków dziennie. To, ile można go wypić, zależy od mocy trunku. Według Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego nie powinniśmy spożywać więcej niż 10-20 g czystego alkoholu dziennie. Inne badania wskazują zaś na najkorzystniejsze działanie wina przy spożyciu zaledwie 2 g alkoholu etylowego dziennie. Jest to więc kwestia bardzo indywidualna. Wino należy pić przede wszystkim z umiarem, bo to wtedy można osiągnąć maksymalne korzyści zdrowotne, jakie zapewnia ten wyjątkowy trunek. 

Należą do nich:

  • regulacja procesu trawienia poprzez poprawę pracy żołądka i trzustki,
  • obniżanie ilości złego cholesterolu (LDL) i zwiększanie ilości dobrego cholesterolu (HDL) we krwi,
  • działanie kardioprotekcyjne, przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe,
  • zwiększanie wrażliwości na insulinę,
  • ochrona przed nowotworami,
  • zmniejszanie ryzyka powstania zaćmy,
  • poprawa pracy nerek, zwiększone usuwanie produktów przemiany materii,
  • usuwanie wolnych rodników.

Które wino jest najkorzystniejsze dla zdrowia?

Resweratrol i inne polifenole

Za prozdrowotne właściwości wina odpowiadają przede wszystkim polifenole oraz sam alkohol etylowy. Dokładne mechanizmy ich współdziałania w organizmie nie są jednak poznane i naukowcy cały czas badają wpływ czerwonego wina na zdrowie. Nie ulega wątpliwości, że im więcej polifenoli w winie, tym jego właściwości zdrowotne są większe. Czerwone, wytrawne wino zawiera ich nawet 10 razy więcej niż wino białe, dlatego to właśnie ono jest uznawane za najzdrowszą odmianę tego trunku. Różnice w zawartości tych roślinnych związków wynikają z rodzaju owoców, gdyż to ciemne owoce – takie jak jeżyny, ciemne winogrona, jagody, borówki, aronia, czarny bez, czarne porzeczki oraz wiśnie – są najhojniej nimi obdarzone. 

Warto mieć również na uwadze fakt, że za większość właściwości zdrowotnych w winie odpowiada resweratrol, występujący przede wszystkim w winogronach. Pozostałe polifenole występujące w winie z winogron to katechina, antocyjanina, kwercetyna i epikatechina. Innymi cennymi składnikami, które odnajdziemy w winie, są witaminy, potas, wapń, magnez, a nawet żelazo.

Które wino jest najkorzystniejsze dla zdrowia?

Słodkie czy wytrawne?

Im mniej cukru w owocach, tym wino słabsze, a co za tym idzie, również zdrowsze. Jeśli cierpisz na cukrzycę lub zaburzenia gospodarki węglowodanowej, polecam Ci przygotować swoje własne, domowe wina o mniejszej zawartości cukru. Najlepiej przygotowywać je z owoców, które naturalnie nie zawierają dużo cukru, czyli z wiśni, czarnych i czerwonych porzeczek, jagód, aronii, truskawek czy owoców dzikiej róży.

Przygotowanie wina to świetny sposób na taki trunek w spiżarni, który będzie wspierał Twoje zdrowie. Poniżej moje propozycje składników, jakich warto użyć do nastawów, jeśli chcesz wesprzeć konkretne obszary swojego ciała. 

  • Wino „na serce” możesz wykonać z aronii, czarnej porzeczki, winogron, wiśni i czereśni. Świetnie sprawdzi się tutaj również dodatek rokitnika. 
  • Wino „na odporność” można wykonać z dodatkiem owoców czarnego bzu, czarnych porzeczek, rokitnika lub malin. 
  • Wino „na stawy” powinno zawierać w składzie dużo wiśni, aronię, borówki lub jagody, żurawinę, owoce dzikiej róży, a także truskawki (zarówno świeże, jak i mrożone).

Do nastawu na wino warto dodać również odrobinę goździków lub laskę cynamonu, co dodatkowo podwyższy właściwości zdrowotne trunku. Należy pamiętać, aby dodatków nie było jednak zbyt wiele, gdyż mogą one zaburzać namnażanie drożdży.

Kiedy nie należy pić wina?

Istnieją sytuacje, w których picie wina jest niewskazane. Dotyczy to przede wszystkim kobiet w ciąży i karmiących, a także osób z chorobami wątroby. W przypadku przyjmowania leków na stałe, także należy konsultować z lekarzem, czy nie ma ryzyka ich interakcji z alkoholem.

Podsumowanie

Aby domowe wino było jak najzdrowsze, warto wybierać do jego produkcji ciemne owoce, a także dodatki, które będą mu nadawać prozdrowotne właściwości. Należy również pamiętać, że niestety nie każdy może sobie pozwolić nawet na jedną lampkę wina dziennie. Jeżeli jednak nie ma przeciwskazań zdrowotnych, zdecydowanie warto od czasu do czasu wypić nieco czerwonego, wytrawnego wina. Zwłaszcza jeśli wykonane jest w domowy sposób, a jego bazą są owoce i dodatki ze sprawdzonych źródeł.

...bo domowe jest lepsze!