Browin Blog - Szynkowar – dietetycznie w stronę zdrowia cz.2

Szynkowar – dietetycznie w stronę zdrowia cz.2

2021-09-16

Korzyści, o które warto zadbać

Kontynuując rozważania o wykorzystaniu szynkowaru w domowej kuchni, zwróćmy uwagę na następujące aspekty:

Szynkowar – dietetycznie w stronę zdrowia cz.2

Dietetycznie i zdrowo

  1. Szynkowar, mięso i …mądre wybory. Sięgając po szynkowar pamiętajmy o kilku kwestiach. Zgodnie z zaleceniami dietetycznymi spożywane przez nas mięso powinno być lekkostrawne, chude, najlepiej gotowane, gotowane na parze lub duszone. I nie powinniśmy spożywać go częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Mięso czerwone, wieprzowe czy smażone powinno na naszych talerzach gościć jeszcze rzadziej.
  2. Co można zrobić w szynkowarze? Przygotowując wędliny z szynkowaru możesz propozycje mięsne uzupełniać lub zastępować warzywami, grzybami, dodawać zdrowe zboża, nasiona, strączki i orzechy. Możliwości jest bardzo wiele, także dla wegan i wegetarian. Gdy uzupełnisz wsad szynkowaru dobrej jakości ziołami, przyprawami i tłuszczem, Twoje danie będzie miało zdrowotny skutek dla Twojego przewodu pokarmowego, a nawet układu odpornościowego – dzięki obecności przeciwutleniaczy i kwasów tłuszczowych nienasyconych.
  3. Temperatura obróbki termicznej. Dzięki termometrowi, który jest elementem szynkowaru, zyskujesz kontrolę nad tym elementem procesu tworzenia parzonych produktów. Im niższa temperatura, tym parzona żywność zachowuje więcej składników odżywczych w łatwo przyswajalnej formie. To oznacza, że odciążysz swój żołądek i cały przewód pokarmowy – dzięki przygotowaniu lekkostrawnego dania. To wcale nie oznacza rezygnacji z jedzenia mięsa.
  4. Czas parzenia. Ten aspekt jest istotny, ponieważ im krótszy czas obróbki termicznej, tym mniej niekorzystnych zmian w składzie biochemicznym żywności. Składniki odżywcze ulegają niszczeniu przede wszystkim pod wpływem czasu i wysokich temperatur. Kwasy tłuszczowe zmieniają się m.in. w niezdrowe tłuszcze trans. Parzenie zamiast pieczenia czy smażenia chroni białka przed ich przemianami w rakotwórcze związki. Co prawda przy niskich temperaturach wydłuża się czas parzenia, ale ze względu na korzyści warto wykazać nieco cierpliwości. O tym wszystkim warto pamiętać, przygotowując np. pyszną domową szynkę…
  5. Prawidłowe zamknięcie podczas parzenia. Odpowiednio przygotowane i sparzone w szynkowarze danie możesz trzymać w lodówce nawet kilka dni (niepeklowane najlepiej do trzech dni, a peklowane bez problemu i dłużej). Wsad szynkowaru jest praktycznie pozbawiony dopływu powietrza z zewnątrz, a temperatura parzenia pozwala skutecznie pozbyć się ewentualnych drobnoustrojów przyśpieszających psucie się mięsa oraz wpływających niekorzystnie na nasze zdrowie. Dodatkowo nawet niewielka ilość tłuszczu, jaka zgromadzi się na powierzchni przygotowanego dania, będzie przedłużać jego trwałość. Szynkowar zapewni Ci oszczędność czasu i umożliwi przygotowanie posiłku z wyprzedzeniem – sięgniesz po niego w dogodnej dla siebie chwili. Danie zachowa cenne witaminy i mikroelementy, a odpowiednio zapakowane – najlepiej próżniowo, zachowa świeżość na dłużej.

Szynkowar – dietetycznie w stronę zdrowia cz.2

Zdrowe dania dla dzieci

Dzieci lubią soczyste wędliny i łagodne w smaku dania. Delikatny, soczysty kurczak to potrawa, której odmówi niewiele dzieci. Jako rodzic sama wiem, jak nieraz ciężko połączyć aspekty zdrowotne ze smakiem, który zadowoli wybredne maluchy. Szynkowar jest nieoceniony także w przygotowaniu potraw dla najmłodszych. Istotnym elementem w budowaniu poprawnych nawyków żywieniowych jest to, aby dzieci także brały udział w przygotowywaniu potraw, dobieraniu składników w przepisach. Pobudza to kreatywność, ciekawość smaków i zachęca do próbowania nowych dań. Niejadkom może się spodobać możliwość wyboru składników do ulubionej szynki czy kurczaka.
Uwzględniając menu dzieci, moją ulubioną funkcją szynkowaru jest jednak to, że jego zawartość możesz parzyć nawet dłuższy czas i nie ma ryzyka, że coś się przypali lub danie będzie za suche (dzięki kontroli temperatury wewnątrz wsadu łatwo jest zachować jego soczystość). To urządzenie naprawdę się przydaje.


Szynkowar – dietetycznie w stronę zdrowia cz.2


Szynkowar – dietetycznie w stronę zdrowia cz.2

Szynkowar dla Ciebie – pomysły na zdrowe posiłki

Gotowanie z szynkowarem daje Ci przede wszystkim możliwość dostosowania posiłku do Twoich indywidualnych potrzeb żywieniowych. Coraz częściej odpowiednią dietą wspieramy leczenie różnych stanów chorobowych. W szynkowarze z łatwością przygotujesz mięso czy roladę lekko strawną, bogatą w składniki odżywcze, co jest istotne przy kłopotach z trzustką, nerkami czy wątrobą. Gdy wsad będzie umieszczony bezpośrednio w szynkowarze (bez woreczka), to nad płytką dociskową zgromadzi się tłuszcz i naddatek soli – dlatego potrawa przygotowana w szynkowarze będzie dietetyczna. Sklepowe produkty mogą zawierać w składzie soję, seler, gorczycę, gluten i laktozę (nawet w śladowych ilościach), które są częstymi alergenami. W większości produktów znajduje się spora ilość soli, którą dobrze jest ograniczać, aby chronić swoje serce. I wreszcie praktycznie w każdych wyrobach wędliniarskich jest glukoza. W obliczu pandemii cukrzycy typu 2 ograniczanie cukru w diecie jest jednym z kluczowych elementów dbania o zdrowie.
Weganie i wegetarianie na pewno skorzystają z możliwości przygotowania świeżych pasztetów bez zbędnych zagęszczaczy, konserwantów i nadmiaru pszenicy, kukurydzy bądź soi – co się często zdarza w wegańskich i wegetariańskich pasztetach dostępnych na półkach, nawet gdy są oznakowane jako bio i wege.
Smacznie i domowo zazwyczaj oznacza też zdrowo i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad zdrowego odżywiania. Szynkowar to niezwykle wartościowe urządzenie dla osób, które chcą gotować kreatywnie z uwzględnieniem potrzeb swoich i całej rodziny.


Jagoda Dąbrowska
dietetyk


...bo domowe jest lepsze!