Browin Blog - Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

2022-04-18

Jedną z najważniejszych zalet, jak i wad diety jest to, że jej efekty są widoczne przede wszystkim w perspektywie czasu. Im dłużej trzymamy się zdrowych nawyków żywieniowych, tym nasza kondycja stopniowo, ale odczuwalnie się poprawia. Długie stosowanie złej diety wywołuje niestety odwrotny efekt. Serce u każdego z nas wymaga serce szczególnej troski, gdyż mamy je tylko jedno, a jego regeneracja nie jest szybka. Każdy sercowy problem odbija się na całym naszym funkcjonowaniu. Dlatego też profilaktyka dietetyczna dla serca jest tak istotna - dbanie o nie oraz układ krwionośny każdego dnia przyniesie korzyści naszemu zdrowiu.

Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

Dieta dobra dla serca

Każda dobrze zbilansowana dieta będzie wspierać pracę układu krwionośnego i serca. Jednakże warto wiedzieć, co jest szczególnie istotne dla zachowania ich dobrej kondycji.

Dieta na wzmocnienie serca powinna zawierać przede wszystkim odpowiedniej jakości tłuszcze nienasycone (roślinne kwasy Omega-3 oraz EPA i DHA z wysokiej jakości ryb morskich), sporo witaminy C, dobrej jakości kolagen (niezbędny do budowy silnych i elastycznych naczyń krwionośnych) oraz antyoksydanty. Przygotowywanie domowych wędlin jest doskonałym sposobem na zadbanie o serce. Możesz bowiem w łatwy sposób ograniczyć cholesterol zwierzęcy oraz dostarczyć wyrobów zawierających dobrej jakości kolagen. Wystarczy do wędliny z szynkowaru wykorzystać chude mięso, a masę na wyrób uzupełnić np. orzechami, mielonym lnem i sporą ilością ziół oraz czosnku polecam wypróbować ciekawy przepis na szynkowar z pistacjami. Domowe wędliny w istotny sposób ograniczają także spożycie soli (Ty decydujesz, ile soli użyjesz do wyrobów), co dla kondycji serca jest bardzo istotne. W diecie oczywiście musi się też znaleźć dużo warzyw zielonych i pełnoziarnistych zbóż.

Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

Najzdrowsze owoce na serce

Kondycję serca będą również poprawiały pojawiające się w diecie antyoksydanty. Do tych „sercowych” należą szczególnie przeciwutleniacze i polifenole (czyli związki roślinne o udowodnionym prozdrowotnym działaniu), pochodzące z owoców wiśni, głogu, aronii, czereśni oraz owoców jagodowych (zwłaszcza jagód i borówek). Niezwykle wartościowe są też nasze polskie jabłka oraz produkowane z nich przetwory. Są one bogate w kwercetynę, która ma działanie przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne, a także dostarczają mnóstwa błonnika. Jedno zjedzone jabłko dziennie zmniejsza ryzyko zawału nawet dwukrotnie! Ponadto:

  • śliwki obniżają cholesterol,
  • czarna porzeczka i agrest mają mnóstwo witaminy C, wzmacniają więc serce i mają zastosowanie w leczeniu wczesnej miażdżycy,
  • arbuz i pomidory zawierają mnóstwo likopenu, który chroni przed chorobą wieńcową.

Jeśli do swojej diety regularnie będziesz także dodawać przyprawy i zioła pozytywnie oddziałujące na serce, takie jak kurkuma, czosnek, imbir, oregano, oliwa z oliwek i olej lniany, to układ krwionośny będzie pracować spokojnie i zdrowo do późnych lat. Zwłaszcza jeśli twoim nawykiem są także ćwiczenia, relaksacja i medytacja.

Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

Dieta po zawale serca

Niestety, wiele osób zaczyna zmieniać dietę dopiero wtedy, gdy nie ma już wyjścia. W organizmie, który przez lata był obciążany np. fast-foodami, papierosami, nadmierną ilością alkoholu czy stresem – serce może nie wytrzymać. Wtedy też, gdy pojawia się ostry stan chorobowy, konieczność pobytu w szpitalu, a czasem nawet zagrożenie życia – dochodzi do przełomu i chęci wprowadzania zmian. Jak pisałam, wiele zmian wymaga czasu, ale są też produkty, które włączone do diety będą działały niemalże natychmiastowo. Nieco czasu wymaga zmiana dietą poziomu cholesterolu, triglicerydów czy homocysteiny. Obniżenie grożącego zawałem stanu zapalnego w organizmie jest możliwe, podobnie jak wyregulowanie ciśnienia krwi, lecz także nie od razu. To, co jednak można zrobić szybko, aby odciążyć serce to:

  • obniżenie ilości spożywanej soli poprzez wprowadzenie do menu domowych wędlin, serów i pieczywa,
  • picie jak największej ilości soków z owoców wiśni i aronii. Domowe soki będą tutaj najlepsze, gdyż dodatkowo są one pozbawione cukru i pochodzą najczęściej ze sprawdzonego, działkowego źródła.
  • spożywanie świeżych i mrożonych owoców oraz przetworów domowych z czarnej porzeczki, wiśni, czereśni, jagód oraz jabłek,
  • spożywanie domowego przecieru z pomidorów, który dostarczy dużo potasu niezbędnego do prawidłowej pracy serca.

Produkty te, bogate w potas, antyoksydanty i witaminy, będą działały na pierwszym froncie po ostrzegawczym epizodzie sercowo-naczyniowym.

Podsumowanie

Serce jest tą częścią naszego ciała, które jest jednocześnie bardzo wrażliwe i bardzo silne. Warto o nie dbać codziennie, z troską włączając do posiłków to, co jest dla niego najlepsze. Serca nic nam nie zastąpi, więc dbajmy o nie tak, by zapobiegać dietą, a nie leczyć tabletkami.

Ogólnopolski Tydzień Dla Serca - wesprzyj serce dietą

...bo domowe jest lepsze!