Browin Blog - Zdrowe letnie słodycze

Zdrowe letnie słodycze

2022-08-17

Lato to czas urlopu, głębszego oddechu i odpoczynku od codzienności. Każda wolna chwila zachęca wielu z nas do podjadania i sięgania po różne, często słodkie smakołyki. Ma to związek między innymi z potrzebą nagradzania się i sprawiania sobie „łakociowych” przyjemności, co latem, w trakcie wakacji, odczuwamy szczególnie silnie. Jak odpoczywać, to na całego, a słodki smak pobudza nasz układ nerwowy do produkcji hormonów odpowiedzialnych za uczucie przyjemności. Dobrze jest "nagradzać się" – robiąc to jednak w mądry sposób i sięgając także po zdrowe słodycze, zwłaszcza takie, które są wykonane ze składników uchodzących za „super foods”. W tym artykule wymienię więc najciekawsze, najzdrowsze i najsłodsze propozycje na lato, po które możecie sięgać bez wyrzutów sumienia. 

Z czego zrobić zdrowe słodycze?

Jeśli chcesz samodzielnie przygotowywać zdrowe słodkości, warto mieć w domu:

  • Letnie owoce, takie jak czarne porzeczki, agrest, jagody, wiśnie, arbuzy, truskawki i maliny.
  • Dodatki w postaci nasion (mielonego lnu, nasion chia, sezamu, maku, konopi siewnych) i zdrowego tłuszczu – oleju roślinnego. Tłuszcze lepiej wchłaniają się w towarzystwie kwasów owocowych i białka, dlatego lody czy lekkie jogurtowe kremy warto wzbogacić jedną czy dwiema łyżkami nasion bądź oleju, np. z lnu lub bardziej neutralnej w smaku lnianki.
  • Zioła – do deserów warto dodać także bazylię, oregano, miętę i melisę, zwłaszcza jeśli rosną w Twoim ogrodzie. Do słodkich deserów sprawdzi się także cynamon. Wszystkie te dodatki mają świeży smak i zapach, a także doskonale pasują do kwaskowych owoców. Mają także mnóstwo właściwości odżywczych (witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy).
  • Różne rodzaje mąki – ciasta, bułeczki i inne wypieki warto wykonać z mąki pełnoziarnistej (np. orkiszowej lub owsianej) z dodatkiem mielonych nasion, co zwiększy zawartość białka w wypiekach. Mąki można także mieszać ze sobą, a by wypieki wychodziły zawsze puszyste zapamiętaj zasadę, że wystarczy ok. ½ mąki glutenowej, do której można dodać np. mąkę ryżową lub kukurydzianą, dzięki czemu wypieki zawsze będą idealnie wyrośnięte.
  • Zastępniki cukru – który dobrze jest zastąpić miodem, ksylitolem lub erytrytolem. Wiele wypieków zamiast cukru może zawierać w swoim składzie mocno dojrzałe banany.
  • Zdrowy nabiał – kremy do ciast dobrze jest przygotowywać na bazie jogurtów lub sera i budyniu, rzadziej sięgając po tłuste śmietanki czy ser mascarpone.

Z powyższych składników wykonasz większość ciast, babeczek, sorbetów, lodów i kremów. Tak więc dzięki solidnym zapasom odpowiednich produktów, zdrowych słodyczy nigdy Ci nie zabraknie!

Zdrowe letnie słodycze

Zamrażarka czy jogurtownica?

Latem chętnie sięgamy po chłodne, lekkie potrawy, naturalnie także te słodkie. Ciężkie kremy, mocno słodka czekolada czy wielowarstwowe ciasta niekoniecznie pasują na letnie upały. O wiele lżejszą i zdrowszą propozycją będzie mus, także w postaci zamrożonej – jako sorbet. Aby przygotować zdrowy sorbet, zmiksuj swoje ulubione owoce z miodem lub bananem, dodaj nieco nasion (np. maku) i nieco oleju, a następnie zamrażaj powstałą masę – tak jak kostki lodu lub w foremkach z patyczkami, by otrzymać smakołyki na kształt lodów na patyku. Również chłodna lemoniada może dostarczyć wielu wartości odżywczych. Aby nie tylko zaspokoić pragnienie, ale także dostarczyć cennych mikroskładników do organizmu, warto do lemoniad i sorbetów wypróbować następujące połączenia smakowe:

- arbuz, cytryna i zioła, np. bazylia, mięta, melisa;

- wiśnie lub czereśnie, cytryny, pomarańcze, cynamon;

- ciemne winogrona, porzeczki, jeżyny, maliny i limonka.

Zdrową letnią słodkością może być także zmrożony jogurt wykonany w jogurtownicy. Jeśli przed schłodzeniem do domowego jogurtu dodasz miód, mielony len lub nasiona szałwii hiszpańskiej, przygotujesz zimny pudding. Na jego wierzchu możesz ułożyć dowolne owoce lub mus, by otrzymać prawdziwie wakacyjny deser. Z domowego jogurtu przygotujesz także lody. W tym celu wystarczy wlać jogurt zmieszany z owocami i nasionami do formy z patyczkami, a następnie poddać je mrożeniu. Takie lody doskonale ochłodzą i nasycą zarówno dorosłych, jak i dzieci.

Zdrowe letnie słodycze

Suszone owoce i przetwory

Doskonałym dodatkiem do wszelkiego rodzaju domowych deserów są suszone owoce. Suszarka do żywności wysuszy między innymi wiśnie, jagody, maliny i truskawki. Gotowe owoce możesz szczelnie zapakować przy pomocy zgrzewarki próżniowej, dzięki czemu dłużej zachowają swoją świeżość i chrupkość. Takie owoce możesz wykorzystać jako posypkę do ciast, udekorowania puddingów lub jogurtowych deserów.

Tworząc własne domowe desery, np. lody, jako dodatek do „ciasta bazowego” możesz także użyć dżemów, konfitur i marmolad, zarówno tych ze słoików, jak i przygotowanych na świeżo. Dżem możesz bowiem zrobić nawet z niewielkiej ilości owoców – na przykład takich, które zostały na koniec dnia. Powstały w ten sposób dodatek możesz trzymać w słoiczku w lodówce, nawet przez kilka dni. 

Zdrowe letnie słodycze

Podsumowanie

Myśląc o słodyczach, na myśl przychodzą nam ulubione ciasta i lody, także te, których smak jest z nami od dzieciństwa. Szybko rosnące ceny gotowych produktów i dostępność różnych przydatnych urządzeń kuchennych na pewno skłaniają niejedną osobę do poszukiwania sposobu na przygotowywanie słodyczy w domu – tak, by oszczędzając pieniądze, jednocześnie zadbać o zdrowie. Z pewnością domowe letnie słodycze będą lżejsze, niż te „sklepowe”, a zarazem o wiele zdrowsze. Zachęcam więc do eksperymentów kulinarnych i korzystania ze składników, którymi szczególnie obficie obdarza nas letnia pora roku!

Zdrowe letnie słodycze

...bo domowe jest lepsze!